Af Jan Poulsen
Overskriften får dig utvivlsomt til at tænke på Dan Turèll, men det er ikke hans sidste tur gennem byen, det skal handle om, men derimod sporvognens. Den 22. april 1972, altså i dag for præcis 50 år siden, kørte den sidste sporvogn igennem Københavns gader.
Politikerne ville dengang busser og biler i stedet for sporvogne, og selv om nogle måske angrede denne tåbelige beslutning allerede året efter, hvor oliekrisen sendte benzinpriserne på himmelflugt, har vi endnu ikke fået sporvognen tilbage. For nej, Dirch Passer og Ove Sprogøe! Der kommer ikke altid en sporvogn til!
Odense havde kasseret deres sporvogne helt tilbage i 1952, Aarhus fulgte trop i 1971, og året efter måtte københavnerne tage endelig afsked med den sidste, som var Linie 5, der kørte fra Husum Torv til Formosavej på Amager. Vognene var den dag udstyret med dannebrog, selv om det ikke var en festdag for de mange tusinder af københavnere, som var ude at tage afsked – og måske en sidste tur – med deres elskede sporvogn.
I dag har vi fået Letbane i både Aarhus og Odense, og en omkring København er på vej, men det er alligevel ikke helt det samme. Vil man køre sporvogn, må man for eksempel til Göteborg hinsidan eller ned til flere tyske byer. Hvis man ikke lige vil ”nøjes med at køre i mælkebøtte / hvor man hverken må springe af i farten eller spytte”, som Eik Skaløe synger i sin og Steppeulvenes genistreg ’Lykkens pamfil’, som du kan høre nedenfor.
På fotoet ses netop Linie 5 i vendesløjfen på Formosavej, dog ikke i 1972, men den 24. oktober 1970, hvor alle sporvogne var udstyret med et FN-flag i anledning af 25-årsdagen for oprettelsen af FN.