Af Peer Aagaard
Indtil for ganske nylig har flytypen Boeing 737-8 MAX været grounded i 20 måneder over hele verden efter to styrt, der kostede hundreder af passagerer og crew-medlemmer livet.
Groundingen har været stærkt medvirkende til, at flyselskabet Norwegian befinder sig i en dødsspiral, idet selskabet havde investeret massivt i denne flytype.
I starten af december kom så endelig tilladelserne fra de amerikanske og europæiske luftfartsmyndigheder til, at flyvninger med Boeing 737-8 MAX måtte genoptages. Det skete efter et enormt fejlsøgningsarbejde på Boeing-fabrikken i Seattle, hvor man konkluderede, at den dødbringende fejl lå i noget af det software, der benyttedes i flyets cockpit.
Hos Air Canada var man – trods et stærkt reduceret antal flyvninger på grund af COVID-19 – glade for, at man langt om længe kunne tager sine MAX-fly i brug igen, men smilet stivnede noget fredag, da motorproblemer tvang et af selskabets fly til nødlanding.
Sikkerheds-eksperter har i disse timer travlt med at fastslå, at der ikke er nogen sammenhæng overhovedet mellem de software-problemer, der groundede 737-8 MAX og de motorproblemer, der førte til nødlandingen, men kønt ser det ikke ud.
Boeings øvrige langdistance-fly – 747, 777 og 787, er absolut pålidelige fly, men når det gælder små fly, som er i stand til at krydse Atlanten, har Airbus en klar markedsføring med sin Airbus 321LR (for Long Range).
Mange iagttagere spekulerer i, at det bliver svært at lokke kunder op i en 737 MAX efterhånden som normale rejsemønstre genoptages. Fredagens hændelse gør ikke udsigterne dertil bedre.
I de næsten to år der er gået med groundingen af 737 MAX har Airbus overhalet Boeing i kampen om at være verdens største producent af fly både hvad angår volumen og indtjening.