Volkswagen i nye problemer

Af Peer Aagaard

Her er den så – Instagram reklamen for den nye VW Golf, som fik hele verden inklusive undertegnede til at tabe kæben.

En sort mand knipses hjælpeløst rundt på gaden af en stor hvid hånd, der ender med at knipse manden helt ud af billedet og ind i en restaurant, der hedder Petit Colon, hvilket kan oversættes til “Den lille kolonialist”. Til sidst (og ikke synligt i denne version) fader bogstaverne på skærmen ud, så der i et halvt sekund bare står “NEGER”.

VW’s ledelse har i uhørt skarpe vendinger taget afstand fra deres egen reklame, men lyder som om, de ikke har en skid styr på, hvordan dette svineri i det hele taget er blevet til i koncernens navn endsige offentliggjort som en officiel reklame på Instagram, som selskabet har betalt for.

Efter udbetalinger af erstatninger i milliardklassen og udskiftning af næsten hele ledelsen var VW ellers endelig ved at komme sig over skandalen med selskabets dieselmotorer, som forurenede meget mere end lovet. Nu dukker så denne sag op, som kan vise sig endnu dyrere for koncernen. Shit-stormen er lige begyndt. Den dør ikke ud foreløbig, men fortsætter uden tvivl med en massiv boykot af VW’s produkter. Fortjent! Hvad tænkte de dog på – hvis de overhovedet tænkte?