Af Peter Tudvad
Og nej, dette vanvittige foretagende giver mig sandt for dyden heller ikke fjerneste grund til at dæmpe mit had. Nu, til morgen, skulle jeg nok engang ud på den farefulde færd med DSB fra Vordingborg via Ringsted for at komme hjem til Meißen, i dag sammen med min ferietrængende forlovede. Tidligere tog vi altid den ret oplagte vej over Rødby-Puttgarden, altså sydover for at komme sydover, men takket være DSB’s galskab kører der nu ikke længere tog ml. Nykøbing Falster og Rødby, ergo skal man partout over Ringsted for at komme til Tyskland, altså nordover for at komme sydpå, over Sjælland, Fyn og Jylland i stedet for at sejle direkte til Holsten. Men DSB (og politikerne med samt den danske journaliststand) er nu engang pisse ligeglade med folk, der bor på Sydsjælland, Lolland, Falster og Møn, så man har værsgo at tage turen over Ringsted – hvor man, når man er heldig, får 15 minutter til at skifte tog. Det var, hvad vi så kunne regne med i dag. Men:
Først vidste DSB åbenbart ikke, hvor toget fra Nykøbing var blevet af. I hvert fald stod det for hvert minut, der gik, som yderligere ét minut forsinket – indtil det lige pludselig dukkede rettidigt op. Fint! Så kørte vi af sted, ud på den korte strækning via Næstved – hvor toget fortsat var rettidigt – til Ringsted – hvor vi så efter “lidt signalproblemer”, som togføreren udtrykte det, ankom med 20 minutters forsinkelse (endnu kl. 8:03 hævdede tavlen i toget, at det ville ankomme til Ringsted kl. 7:56). Dér, i Ringsted, nåede vi så akkurat at se vores tog til Hamburg køre fra perronen. Ingen havde gidet at orientere om forbindelsestog i Ringsted, ingen bekymrede sig om, at nogle skulle videre mod syd, ingen fik den idé, at andre end københavnere måske kunne være i den situation at skulle til Hamburg. Who cares?
Nu vil mit ‘held’, at jeg er vant til alt DSB’s lort, så jeg på forhånd havde orienteret mig via DB (altså Deutsche Bahn) om alternativer, hvis lorte-DSB heller ikke i dag evnede at køre et tog bare nogenlunde rettidigt til Ringsted. Ja, turen fra Vordingborg skulle if. planen have taget 26 minutter, men tog i stedet 46 minutter, altså en forsinkelse på langt over 50 %. Ifølge vores rejseplan skulle vi – ud over Ringsted – blot have skiftet tog i Hamburg og Dresden, nu skal vi så også skifte i Kolding, Hamburg og Berlin, sidste sted med fire minutter til skiftet. I bedste fald kommer vi til Meißen med 1½ times forsinkelse, men sandsynligvis bliver det mindst 2 timer. Fedt nok, for så skal vi have halvdelen af billetprisen refunderet. Gad vide, om det så bliver DB, der kommer til at hænge økonomisk på DSB’s manglende evne til at køre tog? I så fald synes jeg virkelig, det var på tide, at DB overtog al togkørsel i Danmark.
PS En snes minutter senere: Jeg vil naturligvis gerne informere DSB-personalet på toget om vores problem, desuden har jeg brug for, at bemeldte personale noterer på billetten, at vi grundet DSB’s forsinkelser heller ikke i Tyskland kan køre med de tog, vi har billet til. Men tralala, hvor er personalet? Jeg har været hele toget igennem, og der er ikke en sjæl. Sidst jeg bad om et stempel på min billet, altså om at bindingen til de anførte togafgange var ophævet, fik jeg at vide, at DSB kun havde ét stempel, og at dette befandt sig på hovedbanegården i København. Søde venner, kunne I ikke bare på alle billetter straks notere, at de gælder til alle tog på ruten, da de anførte tog under stort set alle omstændigheder bliver forsinkede?