ELVIN JONES / ALLEN GINSBERG / TOM CHRISTOFFERSEN

Af Lars Movin

Jeg vil tillade mig at gøre opmærksom på, at det sådan set er ret enestående, at Galleri Tom Christoffersen i disse uger viser en serie originale fotografier taget af digteren Allen Ginsberg (1926-1997) – og billederne er oven i købet til salg!

Allen Ginsberg fotograferede on/off hen over det meste af sit voksne liv, og eftersom han rent professionelt først og fremmest var digter, er det naturligt, at de fleste af de personer, han har portrætteret som fotograf, fortrinsvis er venner og kolleger fra den umiddelbare omgangskreds. I det udvalg på cirka tyve billeder, der kan ses hos Tom Christoffersen, er vægten ikke overraskende på forfattere, men dog indgår også flere malere og musikere. Og i anledning af den forestående Copenhagen Jazz Festival har jeg her valgt her at fremhæve en af jazzens absolutte superstjerner, nemlig trommeslageren Elvin Jones (1927-2004), som Ginsberg har fotograferet på stranden i Florida i 1984.

Elvin Jones var især kendt for sin tid i John Coltrane Quartet (1960-66), men spillede tillige med en række andre af jazzens giganter, heriblandt Miles Davis, Charles Mingus, Sonny Rollins og Ornette Coleman. Og så akkompagnerede han rent faktisk også Ginsberg, endda i hele to omgange.

Jeg vil begynde med den sidste gang, Ginsberg og Jones indspillede sammen, nemlig i 1984, hvor de begge var engageret til at lede en tre uger lang workshop på Atlantic Center for the Arts i New Smyrna Beach, Florida. Undervejs fik de muligheden for at gå i studiet sammen, og resultatet blev nummeret “The Little Fish Devours the Big Fish”, baseret på et digt, som Ginsberg havde skrevet i Nicaragua i januar 1982 (optagelsen blev senere inkluderet på Ginsberg-bokssættet “Holy Soul Jelly Roll”).

Mere kendt er imidlertid deres første samarbejde, som fandt sted femten år tidligere, nærmere bestemt i 1969. På det tidspunkt var Ginsberg i gang med at indspillede et album med tekster fra William Blakes “Songs of Innocence & of Experience”, som han havde komponeret musik til. Og da han og produceren Barry Miles var enige om, at det kunne være fint med en lille trommehvirvel på det afsluttende nummer, “The Grey Monk”, sendte de bud efter Elvin Jones.

Mange år senere huskede Miles, at Jones virkelig havde forstået at gøre entré med manér: “Hans lillebitte japanske hustru Keiko ankom først, bærende på et enormt trommesæt, efterfulgt af Elvin med solbriller. Hun tog en hammer frem og sømmede trommesættet fast til studiegulvet. Teknikerne så på med en vis forfærdelse, men sagde ikke noget.”

Der blev indspillet to takes af “The Grey Monk”, og ifølge Miles leverede Elvin Jones et perfekt trommespil på dem begge. Da Jones havde sikret sig, at Ginsberg var tilfreds med hans indsats, rakte han hånden frem og sagde: “Fem hundrede dollars!” Hvorpå han forlod studiet i samme flotte stil, som han var ankommet.

Udstillingen af Allen Ginsbergs fotografier kan ses i Skindergade 5 frem til den 31. juli (bemærk: i juli har galleriet kun åbent om lørdagen, 12-16).