Af Peer Aagaard på Facebook
Airbus er netop blevet færdig med produktionen af den allersidste Airbus A380.
Kun femten år blev levetiden på samlebåndet for verdens største passagerfly, som med sine to etager og plads til op til 840 passagerer slog alle rekorder ved sin lancering.
Som kendere kan se på billedet, er den sidste A380’er reserveret til Emirates Airlines, som i alle årene har været langt den største aftager af det enorme fly.
Fagbladet Check-In fortæller, at indstillingen af produktionen af A380 kommer til at berøre ikke mindre end 1.500 underleverandører.
Skal jeg knytte nogle personlige kommentarer til denne nyhed, må det være følgende:
Jeg har aldrig fløjet med de mellemøstlige og asiatiske selskabers A380’ere, men til gengæld har jeg adskillige gange haft fornøjelsen hos British Airways, Lufthansa og Air France. Jeg har således haft gode muligheder for at opleve den bemærkelsesværdige stilhed i A380-kabinen (under start opleves flyet som så stille, at førstegangsrejsende tvivler på, at det letter), og den erkendelse af at befinde sig indeni et kolossalt monstrum, som først for alvor indfinder sig, når man sidder i en A380 og kigger på alle de andre fly i lufthavnen.
Ligesom flyets piloter oplever også passagerne det store fly som ekstremt agilt på trods af størrelsen. Det reagerer lynhurtigt på kommandoer og er ifølge dets kaptajner uhyre let at flyve.
Desværre har Airbus A380 efter min bedste opfattelse designet imod sig. Det bedste der kan siges om det er, at flyet ikke ser så stort ud, som det er. Til gengæld er der intet charmerende over det. A380 er en kæmpestor flyvende pølse med et par fodboldbaner som vinger.
Ikke desto mindre er dette en trist dag for luftfarten. Airbus A380 indvarslede en ny tid, hvor flyselskaber fik mulighed for at installere badeværelser med brusebad til business-rejsende, og hvor andre blev i stand til at bygge hele suiter til de bedst betalende. Til gengæld valgte ingen af A380-kunderne at lade economy-rejsende få fornøjelse af de nye tider. For dem var der ingen forskel på, hvad kæmpeflyet tilbød og det, man oplevede i mindre fly.
Intet tyder på, at verden igen kommer til at opleve et fly som A380. Fremtiden kræver mindre, men mere brøndstoføkonomiske fly på langdistanceruterne. Den udfordring har Airbus allerede løst med sin A350-model, som blandt SAS har masseopkøbt.
The King of the Skies vil frem over være en sjælden gæst i verdens lufthavne. De fleste bliver skrottet, resten konverteret til cargo-drift. Kongen er død, kongen længe leve.