NYT FRA BURROUGHS

Af Lars Movin

Det er ikke hver dag, der udkommer ‘nye’ – eller rettere: hidtil upublicerede – værker af William S. Burroughs (1914-1997). Glæden var derfor stor, da den flinke postmand i går leverede en pakke med nyt fra det fine tyske forlag Moloko Print, som har specialiseret sig i små delikatesser: seriøs og ofte avantgardistisk litteratur i lækker indpakning (ikke dyre produktioner, men absolut indbydende). Pakken indeholdt en serie på tre nye Burroughs-publikationer, alle fra cut-up-metodens Ground Zero, altså perioden omkring 1959-60, hvor Burroughs havde sin base på Beat Hotel i Paris (efterfulgt af ophold i London og Cambridge). Hovedattraktionen blandt de tre var “BATTLE INSTRUCTIONS”, et hidtil upubliceret værk, skrevet i perioden maj-oktober 1960. Derudover rummede pakken de to første cut-up-bøger, “Minutes To Go” og “The Exterminator”, begge oprindelig udsendt i 1960, den første i samarbejde med Sinclair Beiles, Gregory Corso og Brion Gysin, den anden blot med Gysin.

Alle tre bøger har ekstremt grundige introduktioner af Burroughs-eksperten Oliver Harris, alt i alt en ren tour de force af seriøs forskning, der for fremtiden vil komme til at stå som den definitive præsentation af denne tidlige cut-up ‘trilogi’. Tager vi eksempelvis Moloko-udgaven af “Minutes To Go”, fylder selve hovedteksten cirka 70 sider, mens introduktion og noter tilsammen løber op i noget, der ligner 160 sider. Med andre ord er hver en sten i de forskellige Burroughs-arkiver blevet vendt, og Harris trækker på virtuos vis tråde på kryds og tværs af det omfattende forfatterskab, der selv for den kyndige læser kan fremstå som en uigennemtrængelig jungle af ikke-definitive versioner, breve, noter og hundredtusindvis af manuskriptark.

Det er i det sidstnævnte materiale, de “hundredtusindvis af manuskriptark”, Harris har fundet brikkerne til dét, der nu er udgivet som “BATTLE INSTRUCTIONS” (hele bogen er skrevet i versaler, en dille, Burroughs dyrkede i den pågældende periode). Tilblivelseshistorien er kompliceret – Harris bruger et halvt hundrede sider på at udrede den – men kort fortalt er “BATTLE INSTRUCTIONS” stykket sammen af flere forskellige projekter fra perioden. Et af disse var et manuskript, som Burroughs i august 1960 sendte til Dave Haselwood, ejeren af forlaget Auerhahn Press, som kort forinden havde udgivet “The Exterminator” (dette projekt havde i en periode arbejdstitlen “Exterminator II”). Andre dele har relation til en aldrig færdiggjort opfølger til “Naked Lunch”, som Burroughs begyndte på i 1960 (under titlen “Mr. Bradley Mr. Martin”). Og der var flere andre. Historisk placerer “BATTLE INSTRUCTIONS” sig dermed i overgangsfasen mellem de første cut-up-eksperimenter og den mere litterært orienterede brug af cut-up, der kom til udtryk i den såkaldte “Nova Trilogi” (“The Soft Machine”, “The Ticket That Exploded” og “Nova Express”) – tilsat elementer, der peger frem mod de mere aktivistiske, strategiske og revolutionære tekster fra senere i 60’erne (“Electronic Revolution”, “The Job” etc.).

Holy smoke, det er interessant! Tak til Oliver Harris for det banebrydende (og enorme) arbejde, og tak til Moloko Print for at udgive!

Bøgerne kan bestilles direkte fra Moloko (i øvrigt sammen med en fjerde Burroughs/Gysin-udgivelse, en udvidet faksimile-version af den svært opdrivelige program-/metodebog “Brion Gysin Let the Mice In”, oprindelig fra 1973, nu med nyt forord af Douglas Field):