Hamilton Bohannon døde fredag 78 år gammel

Af Lars Kjær

Det er ikke enhver forundt at blive nævnt i samme åndedrag som koryfæer som George Clinton, Jmaes Brown, Smokey Robinson og Bob Marley, men det blev Hamilton Bohannon i Talking Heads ægteparret Tina Weymouth og Chris Frantz store 1981 hit, og ofte samplede ‘Genius Of Love’, som de udgav under bandnavnet Tom Tom Club.

‘Bohannon, Bohannon, Bohannon’, fremstønner Tina cirka midt i nummeret, som for øvrigt er historien om den kvindelige indsatte, der fortæller sine medfanger, at hendes kæreste er ‘The Genius Of Love’…

Men hvad laver den for dig formentlig ukendte Hamilton Bohannon i det fornemme selskab? Han fik kun slæbt et enkelt hit ind i de nedre regioner af den amerikanske Top 100, nummeret ‘Disco Stomp’, mens hans måske bedst kendte nummer, ‘Let’s Start the Dance’, kun blev nummer 101. Lidt bedre gik det i England med 3 singler på listen.

Alligevel er det blevet til 22 album gennem tiden og masser af samples og inspiration til hits med Justin Timberlake, Jay-Z, Mary J. Blige og Snoop Dogg. I musikerkredse anses han som pioneren af 4/4-rytmen – det man kalder ‘four to the floor’, som gør at selv den tungeste jyske bonde kan danse med – grundlaget for disco og dermed house, og så har den gade han blev født på i Rocky Hill delen af byen Newnan kort fra Atlanta i delstaten Georgia, i 2017 fået navnet Hamilton Bohannon Drive.

Hov, så er der jo også ‘Bohannon Soul Club’ i Berlin, navngivet som en hyldest til manden.

Bohannon slog på tromme allerede fra barnsben på hjemmets møbler og bøger – når moderen spurgte til underlige nye skrammer i møblementet, var lille Hamilton heeeelt uforstående og uden kendskab til noget som helst.

Faderen var barber og drev også café i naboforretningen, og det var her lille Hamilton hørte musik fra radioen. De nyeste hits med Johnny Ace, Etta James og Ray Charles, som fik ham til at danse, mens det var dixieland jazgruppen The Bobcats, han så på tv, der viste trommevejen for Bohannon, og da faderen forbarmede sig og købte knægten et trommesæt, kunne han træne løs i barbersalonen efter lukketid.

Snart havde han band og spillede op til dans for det hvide gymnasium om fredagen og det sorte om lørdagen – et rendyrket kopiband der spillede tidens varmeste hits.

En tur på universitet i Atlanta til musikstudier, gjorde det hele mere seriøst. Her dannede han også et band, som snart blev husorkester på The Royal Peacock – i 50’erne og 60’erne et legendarisk spillested i Atlanta for alt hvad der kunne kravle og gå af sorte stjernemusikere på gennemfart. Her blev han venner med en ung guitarist fra Seattle, som netop havde sluttet hos The Isley Brothers og som på The Royal Peacock fik forbindelse til Little Richard, der havde brug for en guitarist til en turné i England. Den unge guitarist var Jimi Hendrix. Bohannons møde og venskab med ham, understreger hans evne til at havne i selskab med og omgive sig med musikere fra den øverste skuffe.

Det var dog tæt på at der blev sat brat stop for Hamilton Bohannons egen karriere, da han smadrede sin højre fod i en alvorlig bilulykke, men det lykkedes ham at omlægge sit trommespil, så han i stedet kunne bruge venstre fod til bastrommen.

På en turné med Jackie Wilson møder han det nye unge vidunder med navnet Stevie. De to falder i hak og det åbner for at Bohannon bliver Wonders nye trommeslager, hvilket igen åbner op for en flytning til Detroit og rollen som leder af backingbandet Bohannon & The Motown Sound, som spillede bag en stribe af selskabets stjerner; Marvin Gaye, The Four Tops, The Marvelettes og hvad han selv betegnede som det tætteste han kom på at være i himmerige, nemlig at spille bag Diana Ross & The Supremes.

Alt dette sluttede pludselig i 1972, da Berry Gordy bestemte sig for at flytte Motown til Los Angeles.

Bohannon valgte at blive i Detroit. Her gjorde han som i Atlanta, underviste om dagen og var orkesterleder om aftenen, nu på 20 Grand Club. Også her med en lovende ny guitarist, Ray Parker, Jr.. Ham der i 1984 lavede temaet til filmen ‘Ghostbusters’ – du ved, who do you wanna call…

Hamilton Bohannon er for øvrigt med i den kommende dokumentar om netop Ray Parker, Jr.

Hjemme hos Parker var et studie og her begyndte Bohannon at udvikle sig som komponist og producer, i stedet for evindeligt at spille andres hits.

Snart var der kontrakt med det lokale Brunswick Records og det gik slag i slag med udgivelser på forskellige selskaber frem til februar i år, hvor hans seneste single udkom, og sidste år spillede hans sang, ‘Save Their Souls’ fra 1973, en væsentlig rolle på lydsporet til Jamie Foxx-filmen ‘Just Mercy’.

Først i 80’erne tjente han nok penge på royalties og studiearbejde til at han holdt op med det hårde turnéliv, så han kunne koncentrere sig om sin nye familie og opdragelsen af sine to børn.

Alle dage har han formået at give videre, dele ud af sit eget held til mindre priviligerede. Allerede som lille dreng så han hver dag til en ældre kvinde i huset overfor. Hendes hænder var fuldstændigt krøllet sammen af gigt og hun var ude af stand til at klare sig selv. Hver dag på vej til skole stoppede han hos hende, sørgede for at hun fik mad og hjalp hende fra sengen og over i en stol. Efter skole kiggede han igen forbi, gav hende mad og fortalte om verden udenfor.

Denne omsorg for sine medmennesker fulgte ham livet igennem og han fortalte selv, at 75% af hvad han tjente gav han videre, sammen med sin tid og sit talent.

Hamilton Bohannon døde fredag 78 år gammel. Han nåede næsten 55 år i musikkens tjeneste.

Hvil i fred.