En alternativ strategi for Berlingske koncernen

Den nye chef for Berlingske har netop fremlagt den nye strategi for Berlingske koncernen. Der er ikke så mange overraskelser og det mest iøjnefaldende er nok at Berlingske blot har 14,000 digitale abonnenter, at man har tænkt sig at udgive papiraviser om 20 år, at der fortsat er forvirring omkring BT og MX varemærkerne og at Weekendavisen stadig ikke har en web-avis.

Her er en alternativ strategi for det gamle bladhus:

1. Sammenlægning af Berlingske og Weekendavisen

Slå Berlingske og Weekendavisen redaktionerne sammen med Martin Krasnik som fortsættende chefredaktør. Jens Philip Yazdani, Yahya Hassan, Stine Bosse og Özlem Cekic inviteres ind som medlemmer af chefredaktionen.

De fire hovedområder bliver EU og internationale nyheder, klima og miljø, erhverv og teknologi, kultur (masser af ballet og opera!) og humanisme. Tidligere journalist medarbejdere tilknyttes som freelancere med fast grundløn. ‘Henne om hjørnet’-klummen genopstår.

b.dk (alias berlingske.dk og weekendavisen.dk) bliver online avisen Weekendavisen bliver den ugentlige papiravis, der samler det bedste op fra ugen i en coffeetable-avis.

2. Relancering af BT som kompakt online avis på dansk

Et genfødt BT med fokus på nyheder fra Berlingske/Weekendavisen bragt i et “high speed” format koblet sammen med sport, kvalitetsunderholdning (tænk Poul Borum på EB i gamle dage!) og med en særlig afdeling for undersøgende journalistik, der har fokus på afsløringer af især sager, der er med til at skabe mere ulighed og mere miljøbelastning.

3. Relancering af MX som kompakt online avis på engelsk.

De bedste indhold fra Berlingske, BT og Weekendavisen kurateret af internationale gæsteredaktører, der inviteres til bladhuset på skift. Materialet oversættes til engelsk og udsendes med henblik på at konkurrere med The New York Times og The Guardian.

4. Salg af øvrige aktiviteter

AOK, Sweetdeal og andre assets frasælges. Radio24Syv overdrages til TV2 som en kommende public service mastodont, der skal konkurrere på lige vilkår med DR. Fem milliarder kroner til hvert hus. Men det er en helt anden historie.

Tilbage står altså fire powerbrands. Berlingske som den førende in-depth online avis, Weekendavisen som den førende in-depth papiravis, BT som den førende trafik-avis og MX som den førende engelsksprogede avis i Norden.

Betalingsmodellerne for aviserne bliver en kombination af billige abonnementer, herunder en “Spotify-model” for alle aviserne som andre bladhuse også inviteres med til, one-click pr. artikel mikrobetalinger og content marketing/native advertising. Ad banners, pop ups, videoreklamer og Adwords forsvinder.

Reklamer