Åbent brev fra Yahya Hassan

6048012-statsfngslet-stjylland-politianmeldes-for-fangemishandling

Af Yahya Hassan by Facebook

Den 10. november blev jeg flyttet fra Arresthuset i Aarhus til fællesskabsafdeling i Statsfængslet Østjylland, hvor jeg skulle afsone resten af min dom, med 5 medindsatte. Her var celledøren åben fra kl. 07:00 – 21:15. Jeg havde et vindue på cellen så jeg kunne lufte ud, jeg havde adgang til en altan på afdelingen, jeg kunne lave min egen mad i afdelingens fælles køkken, jeg kunne træne, arbejde, studere, ringe til familie og venner, deltage i arrangementer i kirken og i sportshallen og jeg kunne handle i fængslets købmand. I dag, den 1. december bliver jeg og en medindsat ved navn Sanjay Sharma Khan, som vidnede imod, den danske ISIS-kriger Vedat Sariboga i et lukket retsmøde i Retten på Frederiksberg den 12. oktober 2016, journalnr.: 0700-70293-00003-16, flyttet fra det almindeligefælleskabsafsnit på afdelingen C, til et ufunktionelt sygeafsnit på afdeling E, som huser isolationsfanger, særligt farlige fanger og bandemedlemmer. Her er celledøren låst 24 timer i døgnet, der er ikke et vindue på cellen, der kan åbnes, så den eneste mulighed for frisk luft er en times gårdtur om dagen. Køkkenet er ikke færdigbygget så vi kan ikke lave mad, og må leve af tørt brød og Sønder Omme bakker. Der er ingen muligheder for at træne eller deltage i fritidsaktiviteter, telefontiden er meget begrænset, selv til rådgivere og advokater og vi kan end ikke handle i fængslets købmand. Vi fik at vide af Peter og John fra afdeling C’s ledelse at vi ville afsone på samme vilkår på den nye afdeling som vi hidtil havde gjort, men nu sidder vi isoleret 23 timer i døgnet på trods af at vi ikke har forbrudt os mod fængslets regler på noget som helst tidspunkt. Afdelingsledelsen har løjet for os og ført os bag lyset. Velfungerende fanger bliver straffet uden grund, mens terrorister og bandemedlemmer hygger sig.
Glædelig jul.