Harry Smith i Cinemateket

13062918_10153646514910749_2210242439811924769_o

Af Lars Movin

I forbindelse med udgivelsen af min bog “Amerikansk avantgardefilm – fra surrealisme til poesi og politik” byder Cinemateket på en række arrangementer, hvor der vil være mulighed for at se og høre om nogle af perlerne fra den amerikanske films undergrund.
Det første arrangement i rækken – efter selve launchen af bogen for et par uger siden – finder sted i morgen (torsdag) klokken 19 og byder under overskriften “Pionererne” på en række tidlige værker. På programmet vil blandt andet være “Mantatta” (1920) af Charles Sheeler & Paul Strand, “Rose Hobart” (1936) af Joseph Cornell, “Meshes of the Afternoon” (1943) af Maya Deren og “The Geography of the Body” (1943) af Willard Maas.
Endelig vil der være en enestående mulighed for at se Harry Smiths tidlige animationsfilm, kaldet “Early Abstractions”, på celluloid. Harry Smith var en sand original blandt de amerikanske avantgardefilmmagere. Som musikantropolog var det ham, der stod for udgivelsen af det berømte værk “Anthology of American Folk Music” (1952), tre dobbelt-lp’er med en opsamling af den tidlige amerikanske sangskat, som fik afgørende indflydelse på det store folk-boom i slutningen af 1950‘erne. Og som filmmager skabte han et helt egenartet værk af håndanimerede film med inspiration fra blandt andre maleren Wassily Kandinsky.
Undertegnede vil være til stede og introducere filmene.
Cinemateket, torsdag klokken 19.
(illustration: Harry Smith på Second Avenue i New York, cirka 1988 / fotograf: Brian Graham / tak til Harry Smith Archives)