Hvor er vores F-16 fly?

11986488_10207390093290050_3736052390393862346_n

Preben Wilhjelm i Politiken tirsdag:

Danmark har indsat syv F-16-fly i Syrien. I to måneder har vi igen og igen hørt om, at de er nedslidte og mekanikerne udslidte.

Nu kaldes de hjem, og det tager et års tid, før de sættes ind igen.

På intet tidspunkt har jeg set nogen journalist eller studievært – eller for den sags skyld politiker – stille spørgsmålet: Hvor er alle de andre fly? Og de har vel også deres mekanikere? Vi købte i sin tid 58 fly, senere yderligere 19. Det giver i alt 77. Hvor er de sidste 70 blevet af? Hvorfor kan de ikke afløse på skift – hvis man i øvrigt går ind for det tvivlsomme engagement? Er det hele blot en kampagne for at overbevise en skeptisk befolkning om nødvendigheden af nye fly for 30 mia.kr.?

There is one comment

  1. Kristian M. Dashnaw

    Anno 2015 har flyvevåbnet kun 30 operative kampfly…..

    I forsvarsforliget pr. 2005-2009 blev antallet af kampfly reduceret fra 62 til 48 (http://forsvaret.dk/FST/documents/ftk/flyvev%C3%A5bnet/flyvev%C3%A5bnets_nye_kampfly.pdf)

    Og forsvaret skrev bl.a. i forbindelse med forsvarsforliget i 2005-2009 at: “Flyvevåbnets kampflykapacitet består af F-16. De er nu ca. 26 år gamle. Om ti til femten år er flyene efterhånden så gamle, at det ikke længere kan betale sig at holde dem ved lige.”

    I forsvarsforliget pr. 2010-2014 blev antallet af operative kampfly reduceret fra 48 til 30 (som var forsvarets absolutte minimum for at kunne opretholde daværende opgaver). (http://www.fmn.dk/videnom/Documents/Forligstekst%20inkl%20bilag.pdf)

    Helt konkret, så blev det danske afvisningsberedskab i forbindelse med 2005-2009 forliget ligeledes reduceret til at være 4 F-16 på højt beredskab, og 4 F-16 på lavt beredskab. Altså 8 F-16 alene for at hævde vor egen luft-suverænitet.

    Med 7 kampfly i Irak og 8 på beredskab, efterlader det 15 fly i reserve.

    Én ting, der er værd at bemærke, er at når nu folket udstikker forsvarets budget, og siger “det her vil vi betale for”, så bliver eksempelvis mekaniker styrken også beskåret, så den kan klare den opgave forsvaret har fået udstukket, med vedligeholdelsen af 30 fly…

    Med et så avanceret fly, som et kampfly (og især et så gammelt ét), er der ligeledes en hel del vedligeholdelsetimer involveret i at holde dem operative, hvorfor det nemt kan tænkes at 8-10 (hvis ikke mere) af de resterende fly på ethvert givent tidspunkt er på forskellige niveau’er i deres, efterhånden omfattende, vedligeholdelses-proces.

    Det efterlader 5 fly. Hvis vi så antager at flyvevåbnet holder 1-2 kampfly som reserve til den indsatte styrke mod ISIS, så er der altså kun 3 fly tilbage…

    En anden ting, der er værd at tage i betragtning, er at det danske afvisningsberedskab siden 2012, er mere end fordoblet i antallet af gange, de har skullet være iværksat, for at afvise især russiske militære fly som krænker dansk luftrum. Kigger vi helt nøgternt på det, var de danske F-16 fly oppe og afvise russere, 21 gange i 2012. I de første 8 måneder at 2014 hed det tal 48 (jeg ved ikke hvad det endelige tal blev).
    Det lægger altså et pres på disse gamle fly, og kræver altså endnu mere vedligeholdelse.
    Mange tænker jo nok at der ikke rigtigt er brug for særlig mange fly i det danske luftvåben. Men når især russerne eksempelvis gennemfører skin-luftangreb mod Bornholm, flyver mod København, Berlin, London osv. med bombefly, næsten dagligt krænker NATO’s luftrum for dermed at teste NATO’s afvisningsberedsskab, og indhente efterretninger, så vidner det altså om et Rusland der bestemt ikke sover, men som bestemt søger at provokere, også militært.

    Det danske forsvar har idag en størrelse hvor vi ikke længere kan forsvare Danmark, skulle det komme til det. Vælger russerne eksempelvis at annektere Bornholm (en ø, som de er meget interesserede i pga. den taktiske og strategiske placering), så vil det danske forsvar reelt set ikke kunne forsvare den. Hæren kan eksempelvis idag effektivt kun forsvare hvad der ligner 20km’s grænse… Vi er alt afhængige af NATO, og hvis vi fortsætter med at skære i det vi kan bidrage NATO med, så bliver vi altså på et tidspunkt (og meget snart) kun en byrde for NATO, altså dødvægt, hvorfor skulle NATO forsvare Danmark, hvis selv Danmark ikke ønsker at forsvare Danmark?

    Forudsætningen for alt her i samfundet, er at vi besidder kapaciteten og viljen til at forsvare vort land… Fraskriver vi os den kapacitet, kan vi ligeså godt sige farvel til velfærdsstat, skolegang, “gratis”-sygeforsikring, demokrati osv. For det vil, på sigt, effektivt ikke længere være os, der bestemmer i vort eget land – den kapacitet ville vi have fraskrevet, det øjeblik vi siger at vi ikke længere ønsker at bruge de midler, og den vilje, der skal til for at forsvare alt det vi har opbygget….

    Hvad er der så sket med de resterende fly? Ja, socialdemokraterne foreslog at de skulle enten sælges, eller skrottes, tilbage i 2009 – om det er sket, ved jeg ikke, men det er nu ikke utænkeligt… I sidste ende er forsvaret trods alt underlagt folketinget..
    (http://www.dr.dk/nyheder/indland/s-halver-antallet-af-danske-f-16-fly)

    Like

Der er lukket for kommentarer.