P6 Beat og P8 Jazz bør STYRKES

Af Anders Wahrén

Vi burde tale om at STYRKE P6 BEAT og P8 JAZZ, ikke om at redde dem

Det er ved at blive en rigtig dårlig tradition, at vi hvert efterår skal igennem en form for nervekrig med DR’s to nichekanaler som indsats. I min optik burde der ikke være tvivl om overlevelse. Derimod kunne det være dejligt her midt i den voldsomste krise og økonomiske nedtur i musikbranchen, hvis DR ville se på en styrket indsats omkring musikformidling.

Det er for mig helt uforståeligt, at der ikke kan findes en langsigtet løsning, så vi kan have god musikformidling i de snævre genrer som en del af public service-pakken på flow radio. Ikke kun for min egen personlige skyld, men som del af den danske musikbranche, mener jeg behovet er større nu end nogensinde. Vi har alle sammen lige i går kunnet læse en rapport om en omsætningsnedgang på 3 milliarder kroner i branchen og det kræver en indsats på alle fronter at få det indhentet. Og det kræver god musikformidling.

(Her vil jeg fokusere på P6, da det er den kanal der er tættest forbundet med mine virkeområder, men for andre vil tabet af P8 være lige så katastrofalt!)

Som bestyrelsesleder for et regionalt spillested (Gimle, Roskilde) er det bekymrende at kigge ind i en fremtid uden P6, fordi meget af den musik, der bliver præsenteret på alle landets spillesteder ikke får ret meget plads på de kommercielle radiostationer eller DR’s øvrige kanaler. Hvad kommer det til at betyde for udbuddet på landets spillesteder, hvis den nye danske musik ikke har en plads på flowradio? Hvad kommer det til at betyde for billetsalget?

Som bestyrelsesleder for MXD – Music Export Denmark er det bekymrende, fordi dansk musik kun kan stå stærkt ude i verden, hvis det kommer fra en stærk base i hjemmemarkedet. Også her er der rigtig mange, som ikke kan få radio-plays andre steder end hos P6. Det gør det bare uligt meget sværere for dem, der skal arbejde med den danske musik i andre markeder at forklare, hvorfor der skal satses på noget, der ikke engang kan få en plads på de hjemlige radiobølger.

Sidst men ikke mindst er det fantastisk, som programchef på Roskilde Festival, at se tilbage på al den omtale vi har kunnet hjælpe med at generere for nye danske og udenlandske kunstnere igennem 10 år med P6. At prøve at forestille sig, hvor det skulle få en platform i en fremtid uden P6 er en noget mere dystopisk øvelse.

Det må kunne gøres bedre, og det kan ikke passe at P6 og P8 skal ende med at blive ofret på et politisk bål, hvor det udefra set virker som om DR ledelsen vil se om de kan få politikerne til at blinke først og sikre en kortsigtet overlevelse.

Imponerende nok er der mange musikelskende værter som hænger i og knokler på. Men de fortjener også at få noget sikkerhed, så de kan bruge deres tid på at formidle musik og udvikle nye koncepter i stedet for at spekulere på, hvad der skal ske efter juleferien.

Foto fra en bekymringsfri dag i studiet i foråret 2018. Mere af det tak!

📸 Camilla Jane Lea

Skriv en kommentar til denne artikel

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.