‘Tak for en sådan fantastisk sang’, sagde Prince

Af Lars Kjær

– Ja, hvis du siger det. Du er chefen.

Nogenlunde sådan lød det fra den 21-årige Joyce Melissa Morgan til pladeselskabsboss Don Crier. Han havde netop skrevet kontrakt med den unge sangerinde til legendariske Capitol Records.

Det hun svarede ja til, var hans sang forslag. De manglede kun et indspille et enkelt nummer mere til hendes solodebut og han mente han havde fundet den helt perfekte sang.

– Aldrig i livet!!! Hvad er det her for en sang? Mine forældre vil aldrig tilgive mig, hvis jeg synger den. Jeg er fløjtende ligeglad med at du er chefen. Jeg synger den IKKE.

Sådan lød Melissa i telefonen da hun havde hørt sangen, som hun havde fået tilsendt. Det var den originale udgave af ‘Do Me Baby’, indsunget af sangskriveren selv, en lille herre fra Minneapolis ved navn Prince Rodgers Nelson.

Han havde selv lavet sangen til sit album ‘Controversy’ i 1981, en udgave der var så skamløst erotisk, at den havde givet selv New Yorker-pigen blussende røde kinder.

Pladeboss Grier lovede dog, at hvis hun indsang den ville det være begyndelsen på en stor karriere for hende, og at hun ikke behøvede at synge den helt så sensuelt som Prince. ‘Bare syng den på din egen måde’, sagde han.

Melissa gik i studiet med et af tidens store producerhåb, Paul Laurence, som i en årrække havde samarbejdet med sin mentor Kashif, hvis stjerne virkelig brændte varmt i disse år. Kashif havde allerede brugt Melissa som korsangerinde på plader med Melba Moore og på Whitney Houstons debutalbum.

Alt har det jo med at hænge sammen. Paul Laurence og Melissa Morgan var begge hos den samme manager, Charles ‘Beau’ Huggins’ Hush Management. Det var ham som havde skaffet kontrakten med Capitol, hvor både Paul Laurence og Melba Moore også havde pladekontrakt på det tidspunkt – og nå ja, så var Beau Huggins gift med Melba Moore…

Unge Melissa, som fik stiliseret navnet til Meli’sa Morgan, var nu ikke helt våd bag ørene. Hun er opvokset i Queens med en næsegrus beundring for Chaka Khan. I gymnasiet sang hun i coverbands til skolefesterne og som blot 18-årig var hun både med i pigegruppen Shades Of Love – sammen med blandt andre Lisa Fischer, der i årevis sang kor for Luther Vandross og selv scorede et stort hit i 1991 med ‘How Can I Ease The Pain’. The Shades Of Love fik et mindre hit med singlen ‘Keep In Touch (Body To Body)’, men meget andet skete ikke, og så var det fransk-italienske Jacques Fred Petrus ringede.

Petrus var om nogen projektmager, som fik sat en raket i adskillige lovende sangeres karriere gennem sine orkestre Change og B. B. & Q. Band. Han var i øvrigt flygtet hjem til Guadeloupe, hvor han var født, på flugt fra de amerikanske skattemyndigheder, da han blev skudt af en schweizer i 1987, kun 39 år gammel, men som du ved, så er det jo en helt anden historie.

Men tilbage i 1982 tilbød Petrus Melissa Morgan at komme med i hans seneste projekt, High Fashion, sammen med blandt andre Alyson Williams, der gud hjælpe mig også fandt succes senere, som en af de første divaer i krydsfeltet Hip Hop Soul.

Morgan var med på High Fashions første lp, som også indeholdt deres største – omend beskedne – hit ‘Feelin’ Lucky Lately’.

‘Do Me Baby’, i Meli’sa Morgans udgave, gik nummer 1 på den amerikanske R&B liste i februar 1986 og blev – som lovet af pladeboss Grier – begyndelsen på en solid karriere, der er fortsat til i dag.

‘Tak for en sådan fantastisk sang’, sagde Prince da Meli’sa Morgan endelig mødte ham. ‘Nej, nej! Det var dig der skrev den’, svarede hun, hvortil den belevne Prince replicerede: ‘Nej, det var dig der fik den til at leve, tak’…