TOVE KURTZWEIL IN MEMORIAM (en smule forsinket, men med kærlighed og respekt)

tovekurtzweil2

Af Lars Movin

I går ville en af vores allerfineste fotografer, Tove Kurtzweil (10.9.38 – 2.8.18) være fyldt 80 år, hvis hun ikke pludselig havde forladt denne verden i begyndelsen af august efter kort tids sygdom. For mit eget vedkommende finder jeg en lille trøst og tilfredsstillelse i, at jeg lige akkurat nåede at være i kontakt med Tove Kurtzweil hen over sommeren vedrørende det fine portræt af Torben Ulrich, som vi frygtelig gerne ville bruge på forsiden af den kommende bog med hans jazztekster, “Et vækkeur i Cecil Taylors flygel” (udkommer på forlaget Bebop 21. september).

Historien er som følger: I 1991 var jeg sammen med de gode mennesker Tove Kurtzweil, Lars Schwander, Susanna Neimann og Henrik List med til at udgive kulturtidsskriftet Copyright. Torben Ulrich var dengang et fælles forbillede – i hvert fald var han det for undertegnede – ikke mindst på grund af de fantastiske features, han stadig med spredte mellemrum skrev til Information. Derfor ville vi naturligvis gerne have ham til at skrive noget til vores blad, og da vi hørte, at han var på besøg i Danmark, blev det min opgave at opsøge ham og forelægge ham vores ønske. For mig personligt blev det begyndelsen på et langt samarbejde og venskab, der har varet helt frem til i dag – ja, det var rent ud sagt et livsændrende møde – men beklageligvis kom der aldrig nogen artikel i Copyright. Vi havde ellers en rigtig god idé: Torben Ulrich skulle skrive om saxofonisten Lucky Thompson, som han havde fulgt helt tilbage fra 1950’erne og mødt i København i 60’erne, og som han ikke så længe før Copyright-episoden havde genset i sin hjemby Seattle (“genset” er en underdrivelse; Lucky Thompson havde i en årrække været forsvundet fra rampelyset, og Torben Ulrich havde FUNDET ham). Derfor blev det arrangeret, at Torben Ulrich kom hen i Tove Kurtzweils atelier og blev fotograferet med en Lucky Thompson-plade under armen. Men en artikel kom der altså aldrig ud af det.

Efter relativt få numre gik Copyright ind, som den slags nu gør. I 1994 fik Torben Ulrich så fortalt sin Lucky Thompson-historie til Ib Skovgaard i et radioprogram, og kort efter kom den også på tryk i tidsskriftet Jazz Special. Men Tove Kurtzweils billeder, de fik lov til at ligge i arkivet – lige indtil jeg i forgangne sommer ringede til hende og spurgte, om ikke vi kunne få lov til at bruge et af dem på forsiden af vores bog (hvor Lucky Thompson-historien naturligvis er optrykt). Det kunne vi, og nu er bogen her, men Tove Kurtzweil er væk!

Hvad kan man sige? Naturligvis: Tak til Tove! Men i et bredere perspektiv også: Tak for Tove!

(foto: Tove Kurtzweil, 1991)

Reklamer