Lars Movin skriver en artikel-serie om magasiner på Facebook
Kunsttidsskriftet Cras har jeg kun sporadisk haft fingrene i, men naturligvis faldt jeg for dette temanummer om firsergenerationen med Søren Svendsens punkportræt på forsiden.
Omdrejningspunktet er billedkunsten – maleriets genfødsel under banneret “De Unge Vilde” – med navne som Peter Bonde, Claus Carstensen, Torben Christensen, Dorte Dahlin, Inge Ellegård, Kehnet Nielsen, Lars Nørgård, Lars Ravn, Nina Sten-Knudsen og så videre.
Men lykkeligvis har redaktionen bredt feltet ud og inddrager også den kultur, der omgav billedkunsten. Nummeret rummer således bidrag af tidens digtere, en tekst af T.S. Høeg, Helge Krarups essay “Skrigerne” om firserlyrikken, Elo Nielsens refleksioner om “Punk som social og æstetisk tegnsætning” samt Jan Laursens anmeldelse af Einstürzende Neubautens åbenbart noget tamme koncert i Saltlageret.
Til slut anmelder Peter Laugesen forsidefotografen Søren Svendsens bog “Lort nok”, et generationsportræt i billeder. Og han skriver blandt andet – som en hilsen fra en generation til den næste:
“Titlen til bogen er hentet fra et digt af Michael Strunge (fra ‘Skrigerne’). Pointen er, at ‘LORTNOK’ er ‘KONTROL’ stavet bagfra. Det er måske ikke et af Strunges største digte, men aftrykt i denne bog peger det trods alt en lille smule på hele punkfænomenets bagside, som er den samme som alle andre bagsider. Dem der f.eks. ikke klarede den. Og dem, der glemte at man helt fedt kan vende kontrol på hovedet og sige lortnok til det hele. Men hvis man tror, det er NOK, svipper bogstaverne liså stille tilbage igen i en ny kontrol. Det kan f.eks. være ‘punk’ som mode, det revolterende look. De unge digtere skriver meget om det, men Søren Svendsen vil kun se det positive. Det er nok en god bog som gave til forsteninger af tidligere oprør, der har glemt, hvor smukke deres børn er. Men det er ikke alene, som fotografen siger, ikke ‘BOGEN om punk’. Det er ikke BOGEN om noget som helst. Den har snarere karakter af souvenir. Gem kun de lyse minder.”