Støjende japansk guitarlegende pulveriserer Jazzhouse

haino_032712_01

Ikke alene er det en kliché, det føles også nærmest fattigt at klæbe betegnelsen ’legende’ på den japanske hyperpsykedeliske sanger og multiinstrumentalist Keiji Haino. Ikke desto mindre er det svært at finde andre ord, der helt slår til, for den 63-årige støjguru har siden begyndelsen af 1970’erne været en af de absolut mest kompromisløse, produktive, bundinteressante og gennemført grænseoverskridende kunstnere på scenen for eksperimenterende musikalske udtryk. Nu står Keiji Haino klar til at overdøve både tale og tanke, når hans overvældende optræden indtager Jazzhouse.

Hainos musikalske virke tog, som så mange andre jævnaldrende, afsæt ved mødet med The Doors-ikonet Jim Morrison i begyndelsen af 1970’ernes psykedeliske japanske ungdomskultur. En rockgruppe, Lost Araaf, blev hurtigt dannet, men publikums mildest talt dårlige respons under en koncert sendte ham i selvvalgt sceneeksil frem til slutningen af årtiet.

Først i 1978 vendte han tilbage med gruppen Fushitsusha, der med få afbrydelser har været en konstant og konstant skiftende gruppe med Haino som sit faste nagelpunkt lige siden.

Fushitsusha har som oftest været en udforskning af mulighederne i 1960’ernes engelsksprogede, psykedeliske rocktradition og den tilsvarende tyske krautrock. Keiji Hainos soloekspeditioner, og i særdeleshed hans live-optrædener, tager gerne afsæt i samme åndelige linjer, men repræsenterer i deres knusende lydstyrke og inderlighed et endnu stærkere destillat af inspirationskildernes allermest overskridende elementer tilsat en forkærlighed for droner og rå, minimalistisk støj.

Iklædt sort tøj fra top til tå, solbriller og sit karakteristiske, nu noget grånede, næsten hoftelange hår, lader Keiji Haino sin guitar, effektpedaler og forstærkere danne maksimalt højspændte lydlige skulpturer – til tider under fingrenes kontrol, til tider så utæmmede som et løbsk pottemagerhjul. Den buldrende japaner formår på medrivende vis at transformere sig selv ind og ud af rollen som gnistrende elmast, og det giver plads til hans ikke sjældent følsomme vokal og mere stille, uforvrængede guitarpassager – men en stille Keiji Haino er stadig mere opmærksomhedskrævende end de fleste.

Keiji Hainos tilspidsede og helt enestående tilgang har gjort ham til en yndet samarbejdspartner med nogle af den eksperimenterende musiks mest markante skikkelser som Peter Brötzmann, Oren Ambarchi, Stephen O’Malley, Jim O’Rourke og mange andre. Denne gang går Haino helt alene på scenen på Jazzhouse, og vi glæder os meget til at byde det japanske unikum velkommen.








Keiji Haino spiller i Jazzhouse den 14. august 2015. Facebook Event her. Billetter her.