Nyheder – et efterspurgt produkt, ingen vil betale for

avisendk

Lasse Jensen skriver i Information:

Vi er ret traditionelle, når det drejer sig om, hvordan vi forbruger nyheder. Det har lektor Rasmus Kleis Nielsen og professor Kim Schrøder fra Roskilde Universitet i samarbejde med Universitetet i Oxford netop udgivet en rapport om.

Det ultrakorte sammendrag er, at danskerne på tværs af generationer stadig foretrækker de etablerede nyhedsmedier som kilde til nyheder. Nye, rent digitale medier som avisen.dk spiller kun en marginal rolle. Og kun syv procent af befolkningen får breaking news via nettet. Rapporten konkluderer, at de »etablerede danske nyhedsmedier står stærkt i Danmark i forhold til mange andre lande, men store udenlandske digitale mellemmænd spiller en stor og stadig voksende rolle i vores mediebillede«.

Man kan frygte det værste og håbe på det bedste. Den seneste forskningsrapport giver fortsat grund til håb for de etablerede medier. Brugerne skal bare overtales til at betale for deres produkter.

Læs hele klummen i information.dk her.