
Af Lars Movin
EFTER FREMTIDEN KOMMER FORTIDEN
eller: JOKUM ROHDE: VINTERUFO
Netop hjemvendt fra Galleri Tom Christoffersen i Skindergade, hvor der denne dejlige lørdag eftermiddag var reception for en ny roman af forfatteren og dramatikeren Jokum Rohde, hvis person og univers jeg holder meget af. “Vinterufo” er den nysgerrighedspirrende titel på den nye bog, der er udgivet af forlaget Bangsbohave (se forsiden nede i tråden). Jeg skal skynde mig at sige, at jeg endnu ikke har læst et ord, men jeg kan næsten ikke vente. Blandt andet fordi jeg holdt meget af Rohdes forrige prosabog (hvis man fraregner hans skuespil), essaysamligen “Modkørende” 2018, hvor et af stykkerne var en københavnsk byvandring modelleret over Tom Kristensen-romanen “Hærværk” med referencer ud til andre byskildringer, herunder en hilsen til en passion, som forfatteren deler med undertegnede, nemlig den gode gamle William S. Burroughs, hvis inkognito-besøg i København i 1957 har sat sig spor i cut-up-romanen “The Soft Machine” (1961) – et emne, vi gerne vender tilbage til, når vi fra tid til anden mødes på et af byens forblæste gadehjørner. I “Modkørende” skriver Rohde om oplevelsen af at læse Burroughs med bevidstheden om hans københavnerbesøg i baghovedet: “Hvis jeg strøg øjnene hen over den mørke opsprættede heroinprosa, kunne jeg nogle gange i en form for blindskrift ane Rådhuspladsen.” Og jeg kan forstå, at han i den nye og efter sigende ganske syrede roman – blandt meget andet – fabulerer videre på dette stof.
Det bliver en god pinse!
You must be logged in to post a comment.