Af Martin Lidegaard, tidl. Udenrigsminister
Alt har sin pris. Men prisen for regeringens skræmmekampagne over for flygtninge er høj. I flere årtier har Danmark været en rollemodel for andre lande på grund af vores sociale velfærd, vores grønne omstilling – og en humanitær profil i verdensklasse. Som udenrigsminister havde jeg det enorme privilegium gang på gang at møde den velvilje og respekt, der har stået om Danmark i verden. Og jeg har konstateret, at den skaffede os langt mere politisk indflydelse og langt mere eksport end vores størrelse egentlig berettiger os til. Den velvilje er nu på spil. I disse dage skriver verdens førende medier ikke om verdens lykkeligste folk, verdens mindst korrupte land eller verdens bedste energipolitik. De skriver om Danmarks målrettede skræmmekampagner over for de mest udsatte mennesker i verden. En kampagne, som ovenikøbet er så meget under mistanke for at være vildledende, at ombudsmanden er gået ind i sagen. Det er pinagtigt. Det er usmageligt. Men det er også dyrt for Danmark.
Udvalgte artikler:
http://www.wsj.com/articles/denmark-takes-out-adverts-to-tell-refugees-they-arent-welcome-1441630475
http://www.nytimes.com/interactive/projects/cp/reporters-notebook/migrants

You must be logged in to post a comment.